Van onze redactie - maandag, 4 7 2005 07:00
In het NRC Handelsblad van 30 juni staat een advertentie van de Association for Competitive Technology (ACT). Daarin pleit een kleine ondernemer voor de invoer van het software octrooi in Europa. Een Engelse variant van de advertentie is online te zien. De FFII, tegenstander van het software octrooi ontdekte dat er andere mensen achter deze advertentie zitten dan lijkt. De ledenlijst van de ACT blijkt allerminst uit kleine organisaties te bestaan, maar uit bedrijven als Microsoft, eBay en Oracle. Grote bedrijven imiteren steeds vaker 'grassroots' lobby activiteiten.
Grassroots lobby activiteiten blijken succesvol te zijn, omdat ze vanuit de samenleving komen. Grote bedrijven imiteren deze lobbytechniek steeds vaker. Verschillende schijnbaar onafhankelijke initiatieven worden opgezet, die moeten lijken op een maatschappelijke beweging, terwijl het in werkelijkheid om een gecoördineerde actie gaat. Het fenomeen wordt wel 'astroturfing' genoemd. De term is afkomstig van een merknaam voor kunstgras, AstroTurf.
ACT is ook zo'n organisatie, net als Campaign for Creativity (C4C). C4C doet zich voor als een organisatie van muzikanten, ontwerpers, ontwikkelaars en softwareprogrammeurs. Over C4C zijn inmiddels klachten ingedient bij de Europese Commissie.
In werkelijkheid vraagt slechts 0,2% van de MKB bedrijven een octrooi aan. Grote MKB organisaties, zoals UAEPME, komen met geheel andere verhalen.
De reden voor de activiteiten van Microsoft c.s. is de stemming van 6 juli aanstaande in het Europees Parlement. Er zijn 21 amendementen ingedient voor de Europese Octrooirichtlijn. Hoewel de octrooirichtlijn eerder door het Europees Parlement met een zeer groot aantal amendementen is teruggestuurd, bestaat de kans dat ze geen meerderheid van 367 stemmen halen.
Op dinsdag 5 juli protesteren de tegenstanders van het software octrooi bij het Europees Parlement. Vanuit Amsterdam, Utrecht en Maastricht worden rechtstreeks bussen ingezet naar Straatsburg. Het is ook voor de tegenstanders de laatste kans om de Europarlementariërs te overtuigen.